The BBC agreed Thursday to pay “substantial damages” to an ex-nanny of princes William and Harry for falsely claiming she’d had an affair with their dad, heir apparent Prince Charles — and even aborted his baby.

The wild allegations about Alexandra Pettifer, who was then known as Tiggy Legge-Bourke, were part of Martin Bashir’s “deceitful behavior” in tricking Princess Diana into a bombshell 1995 interview about cheating in her disintegrating marriage to UK heir apparent Charles.

An enraged Diana confronted her kids’ nanny about the affair, even claiming she had a hospital letter proving the abortion happened, London’s High Court was told.

“As the allegation of an abortion was totally false, any such letter could only have been fabricated,” noted Pettifer’s lawyer, Louise Prince.

Alexandra Pettifer, who was then known as Tiggy Legge-Bourke, in a car with Prince Charles and sons William and Harry.
Alexandra Pettifer, who was then known as Tiggy Legge-Bourke, was a personal assistant to Charles as well as nanny to his two sons with Diana, princes William and Harry.
Tim Graham Photo Library via Get

The loyal nanny, who was also a personal assistant to Charles, was “extremely upset and confused” by the accusations — and even proffered “highly sensitive … private medical information” to disprove it.

“Sadly Diana … could not be convinced, even when incontrovertible evidence was presented,” Prince said of the late Princess of Wales who went on to tell Bashir about cheating in her royal marriage.

The High Court was told that Pettifer “did not have an affair with HRH The Prince of Wales, did not become pregnant with his child, and did not have an abortion,” the BBC confirmed.

Alexandra Pettifer, then known as Tiggy Legge-Bourke, in a car with princes William and Harry.
The BBC accepted the affair rumor “was totally false” while agreeing to pay the ex-royal nanny “substantial damages.”
PA Images via Getty Images

Yet for more than 25 years, the fake claims caused “serious personal consequences for all concerned,” the former nanny’s lawyer said.

BBC director-general Tim Davie said the corporation has agreed to pay “substantial damages” to Pettifer. The sum was not disclosed, but is at least $240,000, according to The Times of London.

Davie again admitted that the UK’s national broadcaster had “failed to ask the tough questions” about how Bashir’s explosive, history-changing interview with Diana had been obtained.

The BBC said it was “extremely sorry for the serious and prolonged harm” the false rumors had caused Pettifer and her family.

“I would like to take this opportunity to apologize publicly to her, to The Prince of Wales, and to the Dukes of Cambridge and Sussex, for the way in which Princess Diana was deceived and the subsequent impact on all their lives,” Davie said in a statement.

Pettifer’s lawyer said that she is “relieved that the BBC accepts that the allegations are completely untrue and without any foundation whatsoever.”

However, she was “disappointed” that she had to take legal action to get the apology, she told the UK Times in a statement.

Alexandra Pettifer, previously known as Tiggy Legge-Bourke, in 2014.
Pettifer is “disappointed” that she had to take legal action to get an apology for the fake rumor that caused “serious personal consequences for all concerned.”
UK Press via Getty Images

“The distress caused to the royal family is a source of great upset to me,” she told the UK paper.

“I know first-hand how much they were affected at the time, and how the [program] and the false narrative it created have haunted the family in the years since,” she said.

In the interview, shortly before Diana’s death in a car crash in Paris, then then-still-married princess told Bashir famously told Bashir that “there were three of us in this marriage,” referring to Charles’ relationship with Camilla Parker-Bowles, whom he has since married.

Eldest son William, 40, said last year that the interview “was a major contribution to making my parents’ relationship worse.”

“It brings indescribable sadness to know that the BBC’s failures contributed significantly to her fear, paranoia and isolation that I remember from those final years with her,” he said at the time.

The BBC now says it will never again allow the interview to be aired.

With Post wires



Source link

Author

Comments are closed.